Director Web Santamia - mai mult trafic pentru site-ul tau  - Detalii articol

Omega 3 te ajuta sa fii sanatos

Data adaugarii: November 07, 2008 09:45:19 AM
Autor: Omega 3
Categorie: Sanatate si familie: Diete si regimuri
Studii efectuate asupra eschimosilor au aratat ca, in conditiile in care regimul lor alimentar este format in cea mai mare parte din produse de peste si diverse fructe de mare, frecventa bolilor cardiovasculare este foarte scazuta. Totodata, s-a observat ca in alimentatia acestora, carbohidratii (glucidele) au o pondere mult mai mica decat proteinele si grasimile, omega 3. In societatea moderna se consuma multe proteine si lipide iar principala cauza a mortalitatii o reprezinta bolile cardiovasculare.

Cum putem depista in timp util riscul unei tentative de sinucidere la un bolnav suferind de depresie? "Prin recoltare de sange", a fost un raspuns care ne-a surprins pe multi si pe care I-am putut citi acum cateva saptamani in revista de specialitate Journal of American Psychiatry. Cercetatorii de la Universitatea Columbia din New York sustin teoria conform careia, cu cat cantitatea de acizi grasi omega 3 din sangele unei persoane este mai scazuta, cu atat este mai mare probabilitatea de sinucidere. Acest diagnostic este sustinut si de urmatorul argument al oamenilor de stiinta: numarul sinuciderilor in randul marilor consumatori de peste este cu 50% mai mic decat in rest. Medici japonezi, in urma unor experimente efectuate in China timp de doi ani, au descoperit o legatura surprinzatoare intre tentativele de sinucidere si cantitatea de acizi grasi nesaturati omega 3 din sangele sinucigasilor.
Uleiul de peste are in compozitie acizi grasi nesaturati cu lanturi lungi de atom de carbon, cei mai importanti fiind acidul eicoso-penta-enoic si acidul docoso-hexa-enoic care sunt implicati in sinteza prostaglandinelor, reglatoare a numeroase procese biochimice omega 3. Prostaglandinele sunt implicate in raspunsul imun, functionarea corespunzatoare a aparatului cardiovascular, reduc nivelul colesterolului si al trigliceridelor, impiedica agregarea trombocitara scazand astfel riscul de arteroscleroza, hipertensiune arteriala si infarct de miocard. Deoarece reduc viscuozitatea sangelui, contribuie la imbunatatirea conditiilor de circulatie sanguina, crescand aportul de oxigen al tesuturilor. Omega 3 te ajuta sa fii sanantos
De altfel, pana nu demult, aceasta substanta era studiata de catre cercetatori prin prisma unei alte problematici dar omega 3 ajuta. De aproape o jumatate de secol, din statisticile institutiilor de sanatate reiese ca, in timp ce in tarile civilizate rata de deces provocat de afectiuni cardiovasculare este tot mai mare, in rindul eschimosilor, consumatori de alimente aproape in exclusivitate de origine marina, aceasta boala este necunoscuta. S-a descoperit ca factorul protector este grupa de acizi grasi omega 3. Organismul nu poate sintetiza acesti acizi care sunt indispensabili pentru functionarea sa normala, singura cale de a beneficia de prezenta lor in organism este prin aport alimentar.
Conform cercetarilor efectuate in domeniul nutritiei, s-a constatat ca in alimentatia stramosilor nostri, timp de 1-2 milioane de ani, acizii grasi omega 3 si omega 6, la fel de importanti si unii si ceilalti, se gaseau in acelasi raport, in timp ce in zilele noastre, datorita consumului excesiv de uleiuri vegetate si carne, nivelul acizilor grasi omega 3 a scazut de douazeci de ori. Sau, mai exact, supra-alimentatia din lumea civilizata este doar o aparenta: in realitate, o buna parte a omenirii are o carenta mai mare sau mai mica de acizi grasi omega 3, ceea ce poate cauza numeroase boli specifice civilizatiei noastre. Pe baza acestor date, in anii 1960-1970 depresia a fost asociata pentru prima data cu concentratia scazuta de acizi grasi omega 3 din sange, cand epidemiologii au observat ca mortalitatea crescuta ca urmare a bolilor cardiovasculare este frecvent insotita si de depresie.
Acizii grasi Omega 3 actioneaza si asupra sistemului imunitar, crescand rezistenta la infectii. Se mai pot recomanda si in unele boli ale sistemului nervos (scleroza in placi). Administrarea uleiului de peste s-a dovedit a fi utila si in protejarea pielii. Concentratia cea mai mare in acizi grasi nesaturati Omega 3 o au somonul si heringul.
Referitor la corelatia dintre acizii grasi din peste si depresie, in anul 1995, dr. Joseph Hibbeln si un cercetetor american au formulat pentru prima data ipoteza ca absenta acidului gras omega 3 poate avea un rol important in declansarea depresiei, a bolii maniaco-depresive si a starilor maniaco-depresive postnatale. Nu mult timp dupa aceste cercetari, un alt psihiatru american, Andrew L. Stoll, in cartea intitulata Legatura omega 3 (The Omega-3 Connection) a sustinut ca, in cazurile maniaco-depresive, efectele secundare ale medicamentelor administrate in vederea prevenirii recidivelor pot fi contracarate prin consumul de acizi grasi mentionati. Nu este surprinzator ca, de foarte curand, s-a descoperit ca si frecventa bolii maniaco-depresive este corelata cu consumul de paste.
Aceste rezultate spectaculoase au fost completate si de o serie de observatii conform carora absenta acidului gras omega 3 este corelata nu numai cu bolile cardiovasculare, starile de depresie, ci si cu alte boli grave. Cercetatorii chinezi au inregistrat succese cu ajutorul suplimentarii de acizi grasi nu doar la bolnavii de schizofrenie, ci si in cazul suferinzilor de scleroza multipla, hiperactivitate, alergii si astm, boli autoimune sau prostata.
Acizii grasi nu trebuie insa priviti ca un panaceu. De exemplu, depresia nu se datoreaza exclusiv absentei acidului gras nesaturat omega 3, chiar daca majoritatea cercetatorilor accepta ca aceasta stare cauzeaza tulburari cerebrale care altereaza eficienta in lupta cu stresul, cu pierderile suferite si cu esecurile si provoaca starile de neputinta care pot duce la depresie. Profesorul australian Gordon Parker, directorul Institutului Black Dog, specializat in cercetarea si tratarea depresiei, impreuna cu colegii sai, intr-un articol publicat in Journal of American Psychiatry, au sugerat mai multa moderatie in aceasta privinta. Pe langa recunoasterea rezultatelor promitatoare, se asteapta noi cercetari pentru clarificarea numeroaselor intrebari ramase inca fara raspuns. De exemplu, daca acizii grasi omega 3 au efect antidepresiv sau se recomanda doar ca o completare a tratamentului si, de asemenea, cat de eficienti sunt pe termen lung si daca pot fi recomandati in prevenirea tulburarilor mentale.
Calificative
Comentarii

Nu există comentarii încă.


Confirmare vizuala cod de securitate

*Introduceti codul afisat:  

Director web SEO Santamia